Un oraș cultural este un oraș puternic

Craiova are nevoie de o strategie de dezvoltare care să fructifice potențialul economic și turistic al patrimoniului istoric, arhitectural și cultural. Pentru aceasta este însă nevoie de o colaborare strânsă între mediul de afaceri și instituțiile publice, de scoatere a artei dintr-un cerc închis și de adaptarea la piața de consum prin implicarea specialiștilor în marketing cultural. Sunt multe orașe care au reînviat prin cultură.

Nu este suficient să constatăm că orașul nostru este unul dintre cele mai mari din România, centru universitar și cu o valoroasă moștenire istorică. Realitatea este că acest oraș atrage mai puțini oameni decât pierde. Astăzi, Craiova noastră are nevoie o nouă identitate, posibilă doar prin valorificarea culturii. Dacă de infrastructură și investiții economice se tot discută, nu cu foarte mari rezultate, mult mai vitregit este domeniul cultural ca mijloc de progres. Craiova are importante instituții culturale, festivaluri variate ca tematică și dimensiuni, unele de anvergură, dar și evenimente culturale restrânse de mare calitate, care merită mai multă atenție. Autoritățile ar trebui să apeleze la manageri consacrați de proiecte culturale, cu viziune, pentru a identifica potențiale evenimente și acțiuni care ar putea avea reinventa Craiova. Astfel, câteva acțiuni culturale importante, care să stârnească interes național, ar crea un aflux de oameni și i-ar oferi orașului identitate, așa cum se întâmplă la Cluj ori la Sibiu.

Implicarea mediului de afaceri și profesionalizarea marketingului cultural

Însă pentru susținerea unei creșteri constante și importante a mediului cultural, gesturile și acțiunile disparate nu sunt de ajuns. Este nevoie de o implicare mai intensă a mediului de afaceri în susținerea proiectelor culturale, fie că vorbim de campanii de responsabilitate socială, de sponsorizări sau alte colaborări care pot lua forme din cele mai diverse și care ajută nu doar proiectele culturale, dar și pe cei care le sprijină. Beneficiul nu se rezumă la capital de imagine, cum ar gândi unii. Trebuie să ne lărgim perspectivele și să înțelegem că prin sprijinirea culturii sprijinim, de fapt, dezvoltarea societății în care trăim și în care ne desfășurăm activitatea.

De cealaltă parte, mediul cultural trebuie să fie deschis, adaptabil, iar nu exclusivist, să accepte că promovarea trebuie făcută de profesioniști. Lipsa de fonduri împiedică adesea această demarcație, obligându-i pe oamenii de cultură să își asume de multe ori și partea de promovare. Și arta trebuie manageriată, promovată ca oricare afacere. Pentru toate aceste lucruri, este nevoie de o implicare mai mare a tuturor celor care pot sprijini cultura, atât mediul privat, dar și administrația publică locală care trebuie să dea dovadă de transparență în sprijinirea anumitor proiecte culturale, să accepte parteneriatul public-privat, să promoveze oameni care îmbunătățesc imaginea mediului cultural, nu doar să bifeze anumite acțiuni care în multe cazuri sunt necunoscute și nu aduc un avantaj în plan cultural sau economic.

Longevitatea presei culturale, un semnal îmbucurător

Craiova este norocoasă că mai are presă culturală, publicații a căror apreciere a depășit de-a lungul timpului granițele orașului. Longevitatea presei culturale locale, care se încăpățânează, prin oameni dedicați, să existe în pofida dificultăților întâmpinate de lumea presei în general, este o dovadă că ideile rezistă. Intelectualitatea locală și-a găsit în presa culturală un adăpost pentru a gândi liber și o portavoce pentru a se exprima în voie. Mulți privesc revistele culturale drept produse elitiste, care funcționează într-un cerc închis: de la intelectuali pentru intelectuali.

Dârzenia celor care au luptat pentru ca presa culturală, evenimente de tradiție precum Festivalul Shakespeare și alte produse culturale care au pus Craiova pe harta națională să treacă testul timpului este remarcabilă. Din păcate, în epoca divertismentului și a senzaționalului, marele perdant este cultura, însă investițiile în acest domeniu ar adăuga enorm la identitatea Craiovei. Scriu aceste rânduri cu gândul de a sublinia posibila creștere a Craiovei prin susținerea culturii și nevoia de a susține oamenii de cultură în proiectele lor. Am încercat prin mici gesturi și acțiuni să susțin viața culturală a Craiovei, anul acesta sponsorizând editarea a două reviste locale culturale de prestigiu, Mozaicul și Scrisul Românesc. Sunt convins că toți craiovenii, în special cei din mediul de afaceri, vor găsi răgazul și motivația pentru a susține viața culturală craioveană.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *